سلامتکده

کانون پژوهشگران جوان مغان

سلامتکده

کانون پژوهشگران جوان مغان

ورزش و دیابت

اثر ورزش بر بیماران دیابتی یا مبتلا به بیماری قند

ورزش در درمان دیابت بسیار مؤثر است زیرا نه تنها باعث پائین آوردن قند خون و کاهش مقاومت بدن به انسولین می شود بلکه خطر بیماریهای قلبی عروقی و نیاز به دارو در دیابت نوع2 (دیابت وابسته به انسولین) را کاهش می دهد.

بطورخلاصه فوائد برنامه منظم ورزشی برای افراد دیابتی  به شرح زیر است:

-  افزایش قدرت ماهیچه ها و آمادگی عضلانی

- بهبود وضعیّت روانی و ایجاد اطمینان و آرامش روحی برای برخورد با مشکلات

- کنترل وزن و تنظیم اشتها

- افزایش حساسیّت نسبت به انسولین و درنتیجه کاهش نیاز به انسولین برای مصرف قند(انرژی) در عضله

- کاهش میزان چربی های خون،کاهش فشارخون

- محافظت از بیماریهای قلبی،عروقی،پوکی استخوان و التهاب مفاصل

ادامه مطلب ...

زخم معده و اثنی عشر

زخم معده و اثنی عشر (زخم گوارشی)

تشخیص و درمان

تعریف: زخم معده و اثنی عشر که اصطلاحاً به آن زخم پپتیک گفته می شود،وجود زخم یا خراش در پوشش (مخاط) معده و اثنی عشر(دودنوم) است.معده اسید ترشح می کند و مخاط معده و اثنی عشر مکانیسم هایی برای محافظت از خودشان در برابر آن دارند.وقتی این روش به عللی متوقف شود،تاثیر اسید  بر پوشش داخلی معده باعث زخم گوارشی می شود.زخم پپتیک(گوارشی) حدوداً 1-2 سانتیمتر قطر داشته و شبیه زخم بزرگ دهان هستند.زخم اثنی عشر در برخی نقاط بر روی 10% افراد در طول زندگی شان تاثیر می گذارند و در سنین20-45 دیده می شود. زخم معده چندان شایع نیست و معمولاً افراد بالای 50 سال را تحت تاثیر قرار می دهد.

ادامه مطلب ...

دیابت و مراقبتهای آن

دیابت چیست؟

انواع بیماری قند و مراقبتهای آن

 تعریف:

دیابت یا بیماری قند یک اختلال در سوخت وساز بدن است که در آن یا انسولین به مقدار کافی در بدن وجود ندارد ویا انسولین موجود قادر نیست تا وظیفه خود را به درستی انجام دهد.ودر نتیجه به علت وجود مقاومت در برابر آن،قند خون بالا میرود. انسولین توسط غده کوچکی به نام لوزالمعده(پانکراس) تولید می شود که در حاشیه معده قرار دارد. انسولین با انتقال گلوکز از خون به داخل سلول های بدن موجب کاهش قند خون می شود.


 

ادامه مطلب ...