سلامتکده

کانون پژوهشگران جوان مغان

سلامتکده

کانون پژوهشگران جوان مغان

ورزش و دیابت

اثر ورزش بر بیماران دیابتی یا مبتلا به بیماری قند

ورزش در درمان دیابت بسیار مؤثر است زیرا نه تنها باعث پائین آوردن قند خون و کاهش مقاومت بدن به انسولین می شود بلکه خطر بیماریهای قلبی عروقی و نیاز به دارو در دیابت نوع2 (دیابت وابسته به انسولین) را کاهش می دهد.

بطورخلاصه فوائد برنامه منظم ورزشی برای افراد دیابتی  به شرح زیر است:

-  افزایش قدرت ماهیچه ها و آمادگی عضلانی

- بهبود وضعیّت روانی و ایجاد اطمینان و آرامش روحی برای برخورد با مشکلات

- کنترل وزن و تنظیم اشتها

- افزایش حساسیّت نسبت به انسولین و درنتیجه کاهش نیاز به انسولین برای مصرف قند(انرژی) در عضله

- کاهش میزان چربی های خون،کاهش فشارخون

- محافظت از بیماریهای قلبی،عروقی،پوکی استخوان و التهاب مفاصل

نکات زیر را درمورد ورزش مورد توجه قرار دهید:

1-     بهترین زمان ورزش 1-3 ساعت بعد از غذا است.

2-   یرای اینکه ورزش بیشترین اثر را روی بدن شما داشته باشد،باید حداقل 3-4بار در هفته و هربار 30دقیقه ورزش پیوسته، درطول روز سه بار و هربار10دقیقه ورزش نمائید.

3-   ممکن است قبل و بعد از ورزش لازم باشد بمنظور پیشگیری از افت قند خون(هیپوگلیسمی)،یک وعده کوچک بخورید.مقدار این میان وعده به سطح قند شما بستگی دارد.

4-   همیشه یک ماده غذایی حاوی کربوهیدرات مثل شکلات یا آبنبات همراه داشته باشید و درصورتیکه علائم پائین افتادن قند خون( لرزش،تعریق،تپش قلب و. ...) پدید آمدند،آنرا مصرف کنید.

5-     در افراد مبتلا به دیابت که انسولین یا داروهای کاهنده قند خون مصرف می کنند،کاهش قند خون مشکلی است که با ورزش پیش می آید.

6-   در دیابت نوع 2،ورزش تا حدود زیادی باعث افزایش حساسیّت سلولها نسبت به انسولین و کاهش مقاومت به انسولین می شود واز آنجایی که این حساسیّت ایجاد شده به انسولین 48 ساعت بعد از ورزش دوباره از بین میرود،لذا تکرار ورزش در دوره های منظم برای کاهش مقاومت به انسولین در دیابت نوع 2 لازم است.

7-     مدت و شدت برنامه ورزشی خود را بتدریج(ونه ناگهانی)افزایش دهید تا بتوانید آن را با غلظت گلوکز خون تنظیم نمائید.

8-     به میزان کافی آب بنوشید تا جایگزین مایعی که هنگام عرق کردن حین ورزش از شما دفع شده است،بشود.

9-     پس از ورزش پاهای خود را از نظر تاول یا قرمزشدگی بدقت معاینه کنید و در صورت وجود نشانه های فوق با پزشکتان تماس بگیرید.

10- تست قند خون قبل و بعد از ورزش،به تعیین نوع برنامه ورزشی شخص دیابتی بسیار کمک می کند و در کل به ازای هریک ساعت ورزش،خوردن 15 گرم کربوهیدرات اضافه تر قبل و بعد از ورزش،نیاز است.برای ورزشهای شدیدتر،30 گرم کربوهیدرات در هریک ساعت ممکن است نیاز وجود داشته باشد.ورزش با شدت متوسط و مدت کمتراز 30 دقیقه ندرتاً احتیاج به مصرف کربوهیدرات یا انسولین اضافه تر دارد.ولی با این وجود اگر قند خون کمتر از100میلی کرم در دسی لیتر باشد،مصرف یک وعده غذای کوچک و کم حجم لازم است.

11- درصورتیکه قند خون بیمار بالاتر ازmg/dl 250 باشد و در ادرار وی کتون یافت شود و یا قند خون  بالاتر از mg/dl300 بدون دفع کتون باشد،بایستی ورزش نکند زیرا دراین حالت نیاز بیمار به انسولین افزایش می یابد و ممکن است قند خون بالا رود و او را در معرض خطر قرار دهد(حطر کمای دیابتی).

نکته مهم:

تحقیقات جدیدی که روی بیماران مستعد دیابتprediabetes  (یعنی افرادیکه سطح گلوکز خونشان بالاتر از حد طبیعی است امّا هنوز در حدّی نبوده که بعنوان دیابت فعّال طبقه بندی شود ولی خطر بروز دیابت در آنها خیلی زیاد است) انجام شده است،نشان داده است افرادیکه حداقل 150دقیقه در هفته(روزانه30دقیقه بمدت پنج روز) ورزش کرده اند و حداقل 7-5 درصد وزن خود را از دست داده اند،احتمال بروز دیابت نوع 2 را در خود بمیزان 58% کاهش داده اند.

ورزشهای سنگین یا طولانی می تواند با ترشح آدرنالین و هورمونهای دیگر، با اثرات انسولین مقابله  کرده و موجب بالا رفتن گلوکز خون گردند.درصورت شرکت بیماران دیابتی در ورزشهای سنگین و طولانی بایستی انسولین آنها توسط پزشک تنظیم گردد.

نظرات 1 + ارسال نظر
[ بدون نام ] چهارشنبه 24 مهر‌ماه سال 1387 ساعت 10:55 ب.ظ http://najvayehshabaneh.blogsky.com

سر ارادت ما و آستان حضرت دوست
که هر چه بر سر ما میرود ارادت اوست

جوانان کانون پژوهشکده ی جوانان مغان سلام شب بخیر خسته نباشید .وخدا قوت
آرزوی سلامتی و نشاط و شادابی دارم برایتان
از کار زیبا و جالبتون همچنین مطالب مفیدتون تشکر میکنم .
امیدوارم وجود نازنینتون همیشه سالم،شاداب و بدون خستگی باشه

در پناه ایزد منان

التماس دعاشب خوش و خدانگهدار

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد