سلامتکده

کانون پژوهشگران جوان مغان

سلامتکده

کانون پژوهشگران جوان مغان

سینوزیت و پیشگیری از آن

سینوزیت و پیشگیری از آن

تعریف:

سینوسها حفراتی پر از هوا هستند که در درون استخوان های جمجمه و اطراف چشم ها وبینی قرار گرفته اند .این حفرات سبب سبک شدن استخوان جمجمه، تشدید صوت ، متعادل کردن حرارت ،تامین رطوبت هو ای تنفسی و.... می شوند. غشای مخاطی پوشاننده سینوسها وبینی روزانه بیش از نیم لیتر مایع ترشح می کنندکه موجب مرطوب شدن سطح مجاری تنفسی وهمچنین تصفیه هوای تنفسی از ذرات ریز ومیکربها می شود .

سینوزیت التهاب مخاط سینوسها به علت زیر می باشد:

عوامل ایجاد کننده سینوزیت دو دسته اند:1)عواملی که موجب انسداد منافذ خروجی سینوسها می شوند که بیشتر علل در این دسته قرار دارند.2)عواملی که در حرکت مواد ترشحی سینوسها اختلال ایجاد می کنند.

 اکثر ویروسهای ایجاد کننده سرما خوردگی ، فقط باعث گرفتگی بینی می شوند ، در هر حال اگر غشا ء مخاطی پوشاننده حفره بینی و سینوسها متورم شوند، می توانند باعث انسداد در مسیر خروج ترشحات مخاطی شوند. ترشحات جمع شده می تواند باعث احساس فشار ودرد که جزء علائم سینوزیت می باشند، شود .در سینوسهایی که ترشحات آنها نتوانند تخلیه شوند امکان رشد باکتریها وقارچها بیشتر میباشد و عفونت باکتریایی اغلب باعث التهاب ودرد بیشتر می شود. با بهبودی سرماخوردگی التهاب مخاط بینی از بین می رود وشمار کمی از سرماخوردگی ها به سینوزیت منجر می شوند . از عوامل دیگری که باعث انسداد مجرای سینوسها می شوند شامل حساسیت یا آلرژی ،انحراف تیغه بینی ،پولیپ بینی ،تورم لوزه سوم ،وجود اجسام خارجی در بینی ودر موارد نادر تومورهای خوش و بدخیم داخل بینی که همگی ممکن است با مسدود کردن راه خروج ترشحات از سینوس ، ایجاد سینوزیت کنند. چه موقع سینوزیت حاد تبدیل به سینوزیت مزمن می شود؟ اگر فرد بطور مکرر مبتلا به سینوزیت حاد شود،یا عفوزیت سینوسی او برای مدت3 ماه یا بیشتر باقی بماند،ممکن است به سینوزیت مزمن تبدیل شود. علائم سینوزیت مزمن ممکن است خفیف تر از نوع حاد باشد ولی عدم درمان سینوزیت مزمن می تواند باعث آسیب وتخریب سینوسها و استخوان گونه شود که گاهی ترمیم آن نیاز به جراحی خواهد داشت.

علائم سینوزیت:

دردهای ضرباندار و احساس فشار در صورت که با خم شدن به جلو بدتر می شود.و برحسب سینوس مبتلا محل آن می تواند در بالای ابرو،گونه ها و دندانها،در بین واطراف چشمها باشد.از علائم دیگر تب با شدت کم یا زیاد،ترشحات سبز غلیظ یا زرد از بینی،بوی بد و دائمی در بینی می باشد.

درمان سینوزیت:

درمان سینوزیت باکتریایی باید با آنتی بیوتیک مناسب صورت گیرد.علاوه بر آنتی بیوتیکها پزشک ممکن است اسپری ویا قطره های ضد احتقان بینی تجویز کند. گاهی بیمار به یک آنتی بیوتیک جواب نمی دهد که این بعلت مقاومت باکتریها به آنتی بیوتیک است.برای جلوگیری از بروز این مشکل، بیماران باید به طول مدت درمان که توسط پزشک تعیین می شود،توجه نمایند. گاهی سینوزیت نیاز به درمان جراحی دارد تا انسداد ایجاد شده در مسیر سینوس رفع شود.علاوه برجراحی باز،امروزه جراحی سینوس با اندوسکوپ نیز میسّر شده است.بااین وسیله جراح می تواند مستقیماٌ سینوس را مشاهده کرده و اقدامات جراحی ویا پاک کردن کانالهای باریک سینوسها را انجام دهد.

پیشگیری:

1) اگر مبتلا به حساسیت هستید،از چیزهایی که باعث تحریک شما و شروع علائم آن میشود،اجتناب کنید.2) بخور: تنفس هوای گرم و مرطوب(بخور بمدت 15 دقیقه)باعث کاهش تورم منافذ سینوسها خواهد شد.3) مرتب فین کرده و ترشحات بینی خود را تخلیه کنید.4) مقادیر زیادی آب بخوریدتا ترشحات بدن و سینوسها رقیق شوند(روزانه 8-6 لیوان).5) از داروهای ضد احتقان خوراکی ویا قطره یا اسپری ضداحتقان بینی(برای دوره کوتاه) استفاده کنید.6) از مسافرتهای هوائی در موقع ابتلا به سرماخورگی و حساسیت پرهیز کنید و اگر مجبور به اینکار هستید از اسپریهای ضد احتقان قبل از بلند شدن هواپیما استفاده کرده تا از انسداد سینوسی و عدم تخلیه آن جلوگیری شود.7) بینی خود را روزانه چند نوبت با آب نمک مرطوب کنید زیرا آب نمک(یاسرم سالین نرمال) با اثرات ضدالتهابی ،تورم منافذ سینوسها را کم می کند.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد