سلامتکده

کانون پژوهشگران جوان مغان

سلامتکده

کانون پژوهشگران جوان مغان

سرماخوردگی و مراقبتهای آن

سرماخوردگی و مراقبتهای آن

 تعریف:

سرماخوردگی شایع ترین بیماری عفونی در انسان است. بچه های کوچک تر از 5 سال مستعدترین گروه سنی برای ابتلا به این بیماری هستند. استعداد ابتلا به طور تدریجی از 5 سالگی تا 20 سالگی کاهش می یابد و سپس ثابت می ماند. گفته می شود به طور متوسط،بزرگسالان، درطول یک سال بین 3 تا 5 بار و کودکان بین 6-10 بار دچار سرماخوردگی می شوند سرماخوردگی نامی است که عموم مردم برای عفونت های حاد تنفسی فوقانی به کارمی برند. عفونت، هم می تواند به وسیله ویروس ایجاد شود، هم به وسیله باکتری و هم عوامل دیگری مثل قارچ و ... ، اما عفونتی که ما به آن سرماخوردگی می گوییم، ویروسی است

علل سرماخوردگی:

سلامتی مجاری تنفسی وابسته به دریافت هوای فاقد میکروب و آلودگی است. بیش از 200 نوع ویروس شناخته شده است که به دستگاه تنفسی فوقانی اثر گذاشته و باعث سرماخوردگی می‌شوند. مدت بیماری: یک تا دو هفته شروع علائم بیماری: 3-2 روز پس از سرایت بیماری زمان اوج واگیردار بودن: 4-2 روز پس از ظهور علائم .

عوامل مستعدکننده:

عبارتند از: ضعف عمومی و خستگی ، رعایت نکردن بهداشت مخصوصاً در محیط های پرجمعیت ، ماههایی از سال که ویروس سرماخوردگی یا آنفلوآنزا در آن فراوان تر است. وضعیت نامناسب تغذیه و ناهنجاری های ساختمانی قسمتهای فوقانی دستگاه تنفس مثل انحراف بینی و بزرگ بودن لوزه ها. آب و هـــوای سرد علت سرماخوردگی نمیباشد. به این عـلت شیـوع ایـن بـیـمـاری در فـصـول ســـرد سال بــیشتر میباشد که افراد معمولا در محیطهای بسته و در مجاورت یکدیگر بسر میبرند بنابراین سرایت ویروس ســرماخوردگی سهل تر میگردد. علت دیگر آن کاهش رطـوبت هـوا در فـصـول سـرد سـال میـباشد که سبب خشـکی بیـنـــی و افزایش آسیب پذیری آن نسبت به ویروس سرماخوردگی میگردد

علائم سرماخوردگی:

احتقان بینی، التهاب سینوسها، عطسه، گلو درد، سرفه، سردرد، تب، آبریزش بینی، کاهش حس بویایی و چشایی، درد عضلانی، بی اشتهایی، خستگی و ضعف .

تفاوت علائم سرماخوردگی و آنفلوآنزا:

 -تب در سرماخوردگی نادر بوده اما در آنفلوآنزا بروز تب بالا (4-3 روز تداوم می یابد) عادی است

 -سردرد در سرماخوردگی نادر بوده اما در آنفلوآنزا شدید میباشد.

-درد عمومی بدن در سرماخوردگی خفیف بوده اما در آنفلوآنزا شدید میباشد.

خستگی و فرسودگی شدید در سرماخوردگی وجود نداشته اما در آنفلوآنزا شدید میباشد.

-سرفه در سرماخوردگی خفیف بوده اما در آنفلوآنزا شدید میباشد.

-عطسه و گرفتگی بینی در سرماخوردگی عادی بوده اما در آنفلوآنزا ممکن است وجود نداشته باشد.

درمان سرماخوردگی:

.1آنتی بیوتیک ها:  آنتی بیوتیک ها به طور نامناسبی جهت سرماخوردگی معمولی در بچه ها و بزرگسالان به مصرف می رسند. مطالعات چندی نشان داده اند که این ترکیبات اثر مشخصی بر بهبود سرماخوردگی ندارند. مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک ها گذشته از این که از نظر اقتصادی باعث خسارات زیادی به کشور می شود، باعث ایجاد مقاومت دارویی باکتری ها هم می شود. نمونه واضح آن دارویی مشهور به نام آمپی سیلین است که تاچند سال پیش بر اغلب عفونت های تنفسی فوقانی موثر بود، اما امروزه به دلیل این که بسیاری از باکتری ها به آن مقاوم شده اند، دیگر کمتر استفاده می شود..آنتی بیوتیک درمانی فقط زمانی موثر واقع می شود که بیماران تاریخچه ای از بیماری های ریوی مزمن، سیانوز و پنومونی از خود نشان داده باشند

2. داروهای ضد درد و ضد تب: برخی بیماران ممکن است کمی تب داشته باشند و یا احیاناً به طور ملایمی دردهای عضلانی را تجربه کنند. تمامی داروهای ضد تب و ضد درد در تسکین این علایم مؤثرند. گلودرد یا تحریکات ناحیة گلو معمولا در ابتدای سرماخوردگی معمولی وجود دارد. ایبوپروفن وناپروکسین سدیم بر استامینوفن یا آسپرین با دوز معمولی ترجیح خواهند داشت، مگر این که برای مصرف آن ها در بیمار خاصی ممنوعیت وجود داشته باشد. استامینوفن و آسپرین موجب طولانی شدن مدت انتشار ویروس در ترشحات بینی مبتلایان به سرماخوردگی می گردند.

3. آنتی هیستامین: آب ریزش، احتقاق بینی و عطسه از علایمی هستند که در اغلب موارد در شروع سرماخوردگی در بیماران دیده می شوند.برای درمان این علائم از آنتی هیستامینها استفاده می شود مانند لوراتادین ،سیتریزین و کلرفنیرامین. داروهای ضد هیستامینی را نباید در بیماری گلوکوم(آب سیاه) با زاویة باریک و هیپرتروفی خوش خیم پروستات استفاده کرد.

4.استراحت کردن و گرم نگاهداشتن بدن بسیار مهم میباشد. نوشیدن مایعات گرم مانند سوپ (سوپ جوجه برای تسکین این بیماری تأثیر فوق العاده دارد).

5 خواب شبانه آرامی داشته باشید. مصرف ویتامین ث و روی. 7 بخور اوکالیپتوس علایم گرفتگی بینی را کاهش میدهد..8 .حمام آب گرم بگیرید. 9 تخلیه مرتب بینی در تسریع دفع ویروس از بدن موثر میباشد.10برای کاهش علایم گلو درد یک قاشق چایخوری نمک را در 18 اونس آب گرم مخلوط کرده و غرغره کنید. همچنین میتوانید یک قاشق غذاخوری آب لیمو و یک قاشق غذاخوری عسل را در 2 فنجان آب گرم مخلوط کرده سپس غرغره کنید .

راههای پیشگیری از سرماخوردگی

شستشوی دستها * جلوی عطسه و سرفه خود را با دستمال کاغذی بگیرید و نه دستها * دست نزدن به صورت، چون ویروس سرماخوردگی از راه چشمها، بینی و دهان وارد بدن میگردد *نوشیدن آب فراوان  و ورزش کردن * سیگار نکشیدن * *دوری گزیدن از افراد مبتلا به سرماخوردگی( حداقل سی سانتیمتر از افرادی که سرفه یا عطسه می کنند فاصله بگیرید) . *برخورداری از یک رژیم غذایی معتدل سرشار از ویتامین. *در محیط هایی که تهویه مناسب ندارد، از خودتان بیشتر مراقبت کنید.

 طب سنتی: نعناع دارای خواص ضدویروسی قوی است که در درمان سرماخوردگی و آنفلوآنزا مفید بوده و برای رفع گلودرد میتوان آن را غرغره کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد