سلامتکده

کانون پژوهشگران جوان مغان

سلامتکده

کانون پژوهشگران جوان مغان

سردرد میگرن و پیشگیری

   

 ازسردرد میگرن چه میدانیم؟

 

 اطلاعات عمومی:

 میگرن یک نوع سردرد شایع است که بر روی توانائی های فرد در انجام فعالیتهای روزانه تأثیر میگذارد. سردرد میگرن معمولاً بصورت ضرباندار بوده که اغلب با تهوع و اختلال بینائی نیز همراه است.اگرچه سردرد میگرن میتواند شدید باشد ولی هر سردرد شدیدی میگرن نبوده و گاهی خود را بصورت درد خفیفی نشان میدهد.برخی افراد یکسری علائم هشداردهنده ای قبل از شروع میگرن دارند.میگرنی که علائم هشداردهنده داشته باشد،میگرن کلاسیک گفته میشود و به میگرن بدون علائم هشداردهنده،میگرن معمولی میگویند.

علل میگرن:

هنوز پس از سالها تحقیق علت ایجاد این سردرد مشخص نشده است ولی بنظر میرسد در اثر تورم وگشادی عروق خونی مغز بوجود می آید.زنان بعلت ترشح هورمون زنانگی بنام استروژن بیشتر از مردان به میگرن مبتلا میشوند.میگرن می تواند شیوع فامیلی داشته باشد. علائم مقدماتی یا هشداردهنده میگرن کدامند؟ میگرن کلاسیک علائم هشداردهنده ای قبل از شروع سردرد دارد.این علائم معمولاٌ 15الی 60 دقیقه قبل از سردرد شروع می شوند لیکن بعضی از افراد حدود سه روز قبل از شروع میگرن به تغییراتی در بدنشان آگاهی دارند.

 علائم هشداردهنده عمده عبارتنداز:

 *خستگی غیرمعمول وخمیازه مکرر ویا احساس عصبانیت.

 *اختلال بینائی که( اورا )نامیده می شود و اغلب قبل از میگرن شروع می شود وبصورت تاری دید و یا دیدن نورهای چشمک زن می باشد.

 *مورمور شدن و سوزش یک دست ویا یک پا.

 علائم بیماری میگرن:

 میگرن یک سردرد ضرباندار است که می تواند در یک طرف ویا دوطرف سر ایجاد شود.سردرد میگرن میتواند از اطراف چشم و گیجگاه شروع شده وتشدید گردد بطوریکه بیمار نتواند فعالیت روزانه خود را انجام دهد.نورهای درخشان،صداهای بلند وبوها میتوانندسردرد را تشدید کنند.سردرد میگرن با تهوع و استفراغ و یا کاهش اشتها همراه است.سردرد میگرن می تواند چندساعت تا چند روز طول بکشد و دفعات آن در افراد مختلف متفاوت است ومیتواند از یکی دوبار در سال تا چندین بار در هفته متغیر باشد.

تشخیص:

پزشک معمولاٌ از روی تاریخچه پزشکی بیمار و معاینه فیزیکی او میگرن را تشخیص میدهد و افراد مبتلا به میگرن در اکثر موارد معاینه فیزیکی ومعاینه عصبی نرمال دارند.هیچ تست مخصوصی برای تشخیص میگرن وجود ندارد و آزمایشاتی مانند سی تی اسکن- ام آر آی مغز معمولاٌ طبیعی است و تنها برای مطمئن شدن از اینکه سردرد ناشی از یک مشکل جدی نیست. انجام میشود.

عوامل شروع کننده و تحریک کننده میگرن و پیشگیری از آن؟

عواملی که باعث شروع و تحریک میگرن می شوند از فردی به فرد دیگر متفاوت است ولی با شناسائی این عوامل میتوان از تعداد و شدت حملات بیماری کاست.بعضی عواملی که موجب شروع میگرن میشوند عبارتند از:

 - نورهای درخشان،بوهای غلیظ(مانند گازهای شیمیائی).

 - موادی که به غذاها اضافه می شوند مانند شیرین کننده های مصنوعی وکافئین(چه مصرف زیاد کافئین ویا قطع کردن آن پس از مدت طولانی).

 - بعضی از غذاها و نوشیدنی های حاوی تیرامین نظیر پنیر خصوصاٌ پنیر مانده ، ماست،سرشیر،جگر،سس سویا ، مشروبات الکلی و گلوتن موجود در غلات.

 - نیترات موجود در بسیاری از فراورده های گوشتی مانند سوسیس و کالباس وگوشتهای فرآوری شده.

 استرس وحتی رهائی از استرس می تواند باعث حمله بیماری شود.

- تغییرات هورمونی در زنان مثل تغییراتی که در عادت ماهانه زنان رخ می دهد وداروهای ضد بارداری.

-سفر ویا تغییرات آب و هوا ویا ارتفاع محل زندگی. کم خوابی ویا اختلال در الگوی خواب فرد.

 - کشیدن سیگار ویا در معرض آن قرار گرفتن.

 - فشار و خستگی چشم. البته حتی اگر شما از تمام عوامل تحریک کننده میگرن  اجتناب کنید باز گاهگاهی دچار حملات میگرن خواهید شد.برای کاهش حملات میگرن روشهایی مثل یوگا،ورزش،بیوفیدبک،ماساژ و موسیقی می تواند مؤثر باشد.

 درمان:

 الف) درمان تسکینی:

- کاربرد سرما و گرما: در بعضی افراد کاربرد سرما(کیف آب یخ) وگرما(کیف آبگرم) در تسکین سردرد کمک کننده است.بدلیل خطر سرما زدگی و سوختگی باید از تماس مستقیم کیف آب یخ و کیف آب گرم به موضع درد جلوگیری کرد.

- داروهای مسکن ساده مانند آسپرین،بروفن،استامینوفن وناپروکسن اگر در مراحل اولیه درد مصرف شوند،ممکن است برای کنترل درد کافی باشند.علاوه برآن امروزه داروهای ترکیبی که از چند دارو تشکیل شده اند،معمولاً نسبت به داروهای ساده از تاثیر بهتری برای کاهش درد برخوردار هستند مثل ترکیب آسپرین،استامینوفن و کافئین(اکسدرین).

 - داروهای اختصاصی تری که برای درمان میگرن بکار می روند عبارتند از گروه تریپتانها که از آنها میتوان به سوماتریپتان اشاره کرد وگروه داروهای ارگوتامینی که شامل داروهائی مثل آمپول و قرص دی هیدرو ارگوتامین ویا قرصهای ارگوتامین سی میباشند.

 - علاوه بر داروهای فوق داروهائی نیز برای کاهش علائم میگرن مانند تهوع و استفراغ داده می شوند(متوکلوپرامید)

 ب)درمان پیشگیرانه:

 داروهای زیادی وجود دارند که مصرف مداوم آنها باعث کاهش علامت سردرد می شود.این گرو از داروها عبارتند از:

 - گروه مسدود کنندهای گیرنده بتا مثل پروپرانولول و نادولول.

 - داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای که بهترین انتخاب از داروهای این گروه نورتریپتیلین است.

 - داروهای ضد صرع که والپروات سدیم از همه مؤثرتر است.

نظرات 2 + ارسال نظر
سِفالی شنبه 6 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 09:16 ق.ظ http://www.sardard.net

با کسب اجازه از مدیریت محترم وبلاگ،
دوستان عزیز
می خواهم جدیدترین دستگاه درمان میگرن و سردرد را به شما معرفی کنم. این دستگاه اخیراً وارد ایران شده است. دارای تأییدیه وزارت بهداشت ایران و CE اروپا میباشد.
دستگاه سِفالی(CEFALY) عارضه جانبی ندارد و می تواند در 20 دقیقه سردرد شما را تسکین دهد. مهمترین مزیت آن کاهش مصرف داروست.
برای آشنایی با نحوه عملکرد دستگاه و اطمینان از میزان اثربخشی آن می توانید از مزایای زیر استفاده کنید:
- یکبار تست رایگان
- یکماه کرایه و استفاده در منزل
- خرید به صورت نقد و اقساط
برای اطلاعات بیشتر به سایت زیر مراجعه نمایید:
www.sardard.net
یا با شماره های زیر تماس بگیرید:
4091975-0912 / 88654984-021

سعید سه‌شنبه 2 مهر‌ماه سال 1387 ساعت 11:25 ب.ظ http://www.moghanaras.com

از شما دیده بانان سلامت و بهداشت منطقه متشکریم. انسان تا مریض نشود قدر زحمات شما عزیزان را نخواهد ندانست. خدا کند در ایام سلامتی قدر شما را بدانیم

بنده نیز به نوبه خود از شما و همه دوستان که مشوق من هستند نهایت تشکر را دارم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد