سلامتکده

کانون پژوهشگران جوان مغان

سلامتکده

کانون پژوهشگران جوان مغان

آنژین صدری

آنژین صدری چیست ؟

 قلب شما به طور مداوم کار می کند تا خون را به تمام بدن پمپ کند.خون اکسیژن ودیگر مواد را که بدن برای فعالیت نیاز دارد را حمل می کند.قلب  همچنین نیاز به تامین خون اکسیژن دار برای فعالیت خودش دارد.رگهای خونی که خون را به عضله قلب می رسانند به شریانهای کرونری معروف هستند.گاهی وقتها یک یا تعدادی از شریانهای کرونری تنگ ویا انسداد پیدا می کنند.این می تواند باعث احساس درد و ناراحتی در سینه در اوقات معینی گردد.این درد سینه که متناوباًً احساس می شود آنژین صدری گفته می شود.

آنژین وقتی که عضله قلب قادر به دریافت اکسیژن کافی برای فعالیتش نباشد،شروع می شود.اگر قلب به مدت طولانی با کمبود اکسیژن مواجه باشد،قسمتی از عضله قلب از بین می رود که در این صورت سکته قلبی ( انفارکتوس میو کارد) اتفاق می افتد. آنژین صدری می تواند علامت هشدار دهنده ای برای این باشد که شما در معرض خطر سکته قلبی هستید.

 چه عواملی باعث آنژین می شود؟

 1)تنگی شریان:  علت خیلی شایع آنژین تشکیل رسوب چربی در داخل یک یا چند شریا ن کرونری است.بیماری که باعث تشکیل رسوب چربی وتنگی شریانها در سرتاسر بدن می شود تصلب الشرائین(آترواسکلروز) نامیده می شود.رسوب چربی به تنهایی می تواند باعث آنژین شود. همچنین یک لخته خونی می تواند بر روی رسوبهای صاف چربی اضافه شده و باعث انسداد شریانها گردد.به تصلب الشرائین همچنین سفت شدن رگها نیز گفته می شود.

2)اسپاسم:  برخی اوقات انقباض ناگهانی شریان کرونری میتواند باعث بروز آنژین شود.علاوه براین اغلب افراد مبتلا به اسپاسم شریان کرونری،رسوبهای چربی داشته وگاهی اوقات نیزرسوب چربی درشریان مربوطه ندارند.بطوردقیق علت اسپاسم عروق کرونری شناخته نشده است.

 3)سایر علل: بیماریهای دیگری می توانند باعث ایجاد آنژین یا بدترشدن آن شوند.برای مثال بیمایهای دریچه قلب،بزرگی قلب،یا فشارخون خیلی بالا ممکن است علائم آنژین را ایجاد کند.بیماریهای التهابی،عفونت،کم خونی ولخته می توانند باعث آنژین صدری شوند.

چرا بعضی افراد مشکل قلبی دارند وبرخی دیگر ندارند؟ عوامل معینی می توانند آنژین،تصلب الشرائین ومشکلات قلبی را ایجاد کنند.عوامل زیر خطر ابتلا به بیماریهای قلبی را افزایش می دهد:

 1)تاریخچه بیماری قلبی در فامیل 2)تصلب الشرائین در دیگر نواحی بدن مانند کاهش جریان خون در پاها،یا بیماری شریان گردنی (کاروتید) 3)وزن بالا 4)زمانی که تغییرات جسمی داشته باشد(مانند یائسگی) 5)مصرف کوکائین 6) دیابت 7)فشار خون بالا 8)چربی خون بالا 9)ورزش نکردن 10) سن بالای 55سال 11)زنان سیگاری که قرص ضدحاملگی مصرف میکنند. 12)سابقه کشیدن سیگار ویا در معرض افراد سیگاری بودن.

علائم آنژین صدری چیست؟ آنژین معمولاً احساس یک فشار،سنگینی و درد در وسط سینه است.دردآنژینی ممکن است در گردن،چانه،شانه ها،و پشت نیز احساس شود ویابه صورت درد وکرختی در بازو ویا سوزش سینه بروز پیدا کند.بیمار ممکن است تعریق،کوتاهی تنفس یا احساس ترس ویا اضطراب قبل یا در حین یک حمله آنژینی داشته باشد.علائم آنژین در افراد مختلف می تواند متفاوت باشد.آنژین صدری انواع مختلفی دارد که از ذکر جزئیات آن در این مبحث خودداری میشود(مترجم).

آنژین چگونه تشخیص داده می شود؟ 

گاهی اوقات اظهار نظر درمورد فرق بین آنژین وسکته قلبی مشکل است.تاریخچه پزشکی وعلائم بایستی بررسی شود. نوارقلب ممکن است برای تشخیص صدمات نواحی مختلف قلب مفید باشد.امکان دارد برای بررسی کارکرد قلب به تست ورزش نیاز باشد.برای بررسی بیشتر می توان از عکس سینه واکوکاردیوگرافی بهره گرفت.یک تست پیشرفته تری که برای تشخیص آنژین وجود دارد آنژیوگرافی است که از ماده حاجب واشعه ایکس برای بررسی وضعیت شریانهای قلب استفاده می شود.آنژیوگرافی می تواند در تصمیم گیری در مورد روش درمان، کمک کننده باشد.برخی اوقات درحین آنژیوگرافی ممکن است انسداد نیز درمان شود.

آنژین چگونه درمان می شود؟

 پزشک شما برای کاهش شدت ودفعات درد سینه اقدامات لازم را انجام می دهد و بعضی از درمانها صدمات بعدی به قلب شما را کاهش می دهد.برنامه درمان می تواند شامل موارد زیر باشد.

1)کنترل عامل خطر: فشار خون وکلسترول بالا، دیابت، اضافه وزن خطر بیماری قلبی شما را افزایش می دهد که باید کنترل شوند. از کشیدن سیگار به علت صدمه آن به قلب بایستی خودداری نمود .

2)درمان دارویی: ممکن است برای کمک به جریان بهتر خون به قلب نیاز به تجویز دارو باشد .بعضی از داروها از بروز اسپاسم در شریا نهای کرونری قلب جلوگیری می کند .دارودرمانی از شدت، دفعات ومدت زمان درد آنژینی می کاهد پزشک معالج شما ممکن است از آسپرین برای جلوگیری از تشکیل لخته ودارویی به نام نیتروگلیسرین برای کمک به بیمار در حین حملات آنژینی استفاده کند.

3)آنژیوپلاستی وگذاشتن استنت(لوله نازک فنری):

 در این روش از طریق کشاله ران یک سیم بالون دار وارد شریان رانی نموده واز این طریق به شریان انسداد یافته قلب فرستاده می شود . ودر داخل شریان انسداد یافته بالون باد می شود تا رسوب چربی موجود در دیواره قلب را به عقب براند .این عمل فضای بیشتری برای جریان خون به دست می دهد. به عمل فوق آنژیوپلاستی (ترمیم عروق قلب ) می گویند. گاهی اوقات یک استنت(لوله فنری نازک)در حین عمل آنژیو پلاستی در داخل رگ جا گذاری می شود که جنس آن از فلز بوده وشریان را باز نگه می دارد.

 عمل بای پس قلب: یک عمل جراحی برای تسکین درد ویا دور نگه داشتن شما از سکته قلبی انجام می شود. این عمل یک عمل انحرافی برای خون رسانی به بافت (کم خون )قلب است.که اصطلاحاً CABG نیز گفته می شود وبه عمل جراحی قلب باز معروف است.

خطرات ابتلا به آنژین چیست؟

 اگر آنژین درمان نشود بدتر شده ومنجر به سکته قلبی وحتی مرگ می شود. درمان آنژین ممکن است درد راکاهش دهد وبیمار به زندگی عادی خود برگردد. آنژین یک بیماری تغییر دهنده زندگی شماست: قبول اینکه فرد،بیماری قلبی دارد مشکل است .بیمارو نزدیکان وی ممکن است ناراحت،غمگین وحتی ترس داشته باشند. خانواده بیمار می توانند با حمایت خود کمک زیادی به بهبودی بیمار قلبی نمایند. برای کسب اطلاعات در مورد رژیم غذایی لطفاً به مقاله سکته قلبی مراجعه کنید.

نظرات 1 + ارسال نظر
حرفه ای ترین جامعه مجازی ایرانی ها یکشنبه 31 شهریور‌ماه سال 1387 ساعت 02:51 ب.ظ http://www.oko.ir

جای قلم توانای شما در حرفه ای ترین جامعه مجازی ایرانی ها خالی ست...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد